Piękne czarno-białe portrety. Rzeczy, miejsca, sytuacje i przede wszystkim emocje – pozbawione kolorów nabierają szczególnego wyrazu. Są jakby ostrzejsze, bardziej zauważalne, mocniejsze. Pstrokate barwy nie odciągają uwagi od tego, co stanowi sedno zdjęcia.Z tego względu zazwyczaj uwielbiamy obrazy w odcieniach szarości i chętnie swoje zdjęcia wrzucamy do programu, w którym za jednym kliknięciem uzyskujemy oczekiwany efekt. Ale czy na pewno dokładnie takiego efektu oczekiwaliśmy? Jeżeli fotografowana scena była dość mało kontrastowa, nasze zdjęcie nie będzie „czarno-białe” tylko szare. Co zrobić, by wyciągnąć z niego więcej emocji i wyrazu?
Sprawa jest tak naprawdę bardzo prosta, wystarczy odpowiedni program. Idealnie w tym celu nadają się produkty firmy Adobe dedykowane obróbce zdjęć (Lightroom, Photoshop, Elements), ale z pewnością znajdziemy również mnóstwo darmowych aplikacji umożliwiających dość znaczną ingerencję w ostateczny wygląd naszych kadrów. Co będziemy zmieniać:
Kontrast
Generalnie chcąc nasycić zdjęcie będziemy go zwiększać. Na początek jednak nie za mocno, gdyż kolejne parametry będą jego uzupełnieniem.
Światła i biele oraz cienie i czernie
Dobrze jest, kiedy program oddziela regulację świateł od bieli oraz cieni od obszarów czarnych. Dzięki temu mamy większy wpływ na to, jak na naszym zdjęciu będzie rozkładało się światło. Zwykle w obróbce dąży się do tego, by nie pojawiały się miejsca zupełnie białe lub całkowicie czarne, ale bawiąc się fotografią bez koloru podkręćmy te wartości nieco mocniej i popatrzmy na efekt. Bywa, że takie przerysowane, mocno kontrastowe zdjęcia naprawdę są świetne w odbiorze.
Krzywe
Być może w opcjach naszego programu znajdziemy również wykresik z przebiegającą ukośnie prostą linią. Najprawdopodobniej będzie to parametr zwany krzywe. Wystarczy kliknąć na linię w dowolnym miejscu i delikatnie przeciągnąć w górę lub w dół. Wykres się zniekształci, a wygląd naszego zdjęcia bardzo zmieni. I choć z pozoru początkowo trudno zapanować nad efektem, warto pobawić się ową linią, wyginając ją w różnych miejscach i jednocześnie obserwując, jaki ma ona wpływ na nasz obraz.
Kolory
Choć fizycznie nie widzimy ich już na zdjęciu, warto pamiętać, w jakim kolorze były kluczowe elementy w kadrze. Bardzo często bowiem w opcjach konwersji na czarno-biały mamy do dyspozycji suwaczki kolorów, które to możemy przesuwać ściemniając daną barwę nazwijmy to „źródłową” lub ją rozjaśniając. Dzięki temu uzyskujemy jeszcze większą kontrolę nad zdjęciem – możemy bowiem rozjaśnić na nim tylko pewne elementy, np. czyjąś twarz.
Winieta
Stanowi świetne wykończenie, szczególnie w portretach. Polega ona na przyciemnieniu brzegów kadru. Przyciemnienie to możemy zwiększać lub zmniejszać, regulować kształt, przysuwać lub odsuwać od środka zdjęcia. Po zastosowaniu winiety zerknijmy jednak, czy w takiej sytuacji nie warto rozjaśnić nieco całego zdjęcia, gdyż może się zrobić nieco za ciemne.
Przed i po obróbce
Początkowo pewnie wydaje się, że jest tego dużo do ogarnięcia. Pierwszy otworzony program do edycji zdjęć i mnogość opcji mogą czasem nieco zniechęcić. Pamiętajmy jednak, że wystarczy odrobina chęci i dosłownie kilka przetworzonych zdjęć, a szybko podchwycimy, o co w tym chodzi. Wprawa przyjdzie niebawem, a efekty – będą mówiły same za siebie.
O obróbce więcej znajdziesz tutaj:
Obróbka zdjęć od podstaw
Obróbka w Photoscape krok po kroku
Jak obrabiać zdjęcia? cz.1
Jak obrabiać zdjęcia? cz.2